توقف کنید، فکر کنید و تصمیم بگیرید که بیشتر باشید

“تا زمانی که ناخودآگاه را آگاه نکنید، زندگی شما را هدایت می کند و شما آن را سرنوشت می نامید.” ~ کارل گوستاو یونگ

توسعه شخصی یک فرآیند قدرتمند است که می تواند تغییرات مثبت و پایدار عمیقی را در نگاه ما به خود و جهان ایجاد کند. با توسعه شخصی، می توانید توانایی های خود را درک کنید، پتانسیل های خود را آزاد کنید و به اهداف خود برسید.

مزایای توسعه شخصی شامل سه حوزه اصلی است:

  • خودآگاهی: اولین گام در توسعه فردی خودآگاهی است. سفر کشف با درک اینکه واقعاً چه کسی هستید آغاز می‌شود تا بتوانید پتانسیل واقعی خود را برآورده کنید.
    جهت را توسعه می دهد: روند هماهنگی بیشتر با آنچه هستید و آنچه می خواهید، این باور جدید ایجاد می کند که می توانید به اهداف خود برسید و در مکان بهتری برای تصمیم گیری در مورد آینده خود باشید.
    انگیزه و عمل:  هنگامی که یک تصمیم روشن گرفته می شود، مهارت های توسعه شخصی می تواند به شما کمک کند در مسیر دستیابی به اهداف خود متمرکز و با انگیزه بمانید.

هدف از پیشرفت شخصی یا رشد شخصی این است که توقف کنید، فکر کنید و تصمیم بگیرید که بیشتر باشید.

یکی از تعریف های توسعه شخصی می گوید:

توسعه شخصی، پیگیری آگاهانه رشد شخصی از طریق گسترش خودآگاهی و دانش و بهبود مهارت های شخصی است.
توسعه شخصی شامل فعالیت هایی است که آگاهی و هویت را بهبود می بخشد، استعدادها و پتانسیل ها را توسعه می دهد، سرمایه انسانی را ایجاد می کند و قابلیت اشتغال را تسهیل می کند، کیفیت زندگی را افزایش می دهد و به تحقق رویاها و آرزوها کمک می کند.

رشد فردی یک فرآیند مادام العمر است. این یک راه ضروری برای وادار کردن شما به توقف، ارزیابی مهارت ها و ویژگی های خود، در نظر گرفتن اهداف خود در زندگی و تعیین اهداف به منظور تحقق و به حداکثر رساندن پتانسیل است.

هنگامی که توسعه شخصی در بافت نهادها اتفاق می افتد، به روش ها، برنامه ها، ابزارها، تکنیک ها و سیستم های ارزیابی اشاره دارد که از توسعه انسانی در سطح فردی در سازمان ها حمایت می کند.

“ما آنچه هستیم که مدام تکرار میکنیم. پس تعالی یک عمل نیست بلکه یک عادت است.» – ویل دورانت

این مفهوم به خودیاری محدود نمی‌شود، بلکه شامل فعالیت‌های رسمی و غیررسمی برای رشد دیگران در نقش‌های مختلف، از جمله معلمان، راهنماها، مشاوران، مدیران، مربیان زندگی و مربیان است.

این مفهوم حوزه وسیع تری از خودسازی یا خودیاری را در بر می گیرد: توسعه شخصی شامل رشد افراد دیگر نیز می شود. این ممکن است از طریق نقش‌هایی مانند نقش معلم یا مربی، یا از طریق یک شایستگی شخصی (مانند مهارت برخی از مدیران در توسعه پتانسیل کارکنان) یا یک خدمات حرفه‌ای (مانند ارائه آموزش، ارزیابی یا مربیگری) انجام شود.

توسعه شخصی فراتر از بهبود خود و توسعه دیگران، زمینه ای برای تمرین و تحقیق است. به عنوان یک زمینه عملی، شامل روش های توسعه شخصی، برنامه های یادگیری، سیستم های ارزیابی، ابزارها و تکنیک ها می شود.

«زندگی به معنای یافتن خود نیست. زندگی یعنی ساختن خود.” – جرج برنارد شاو

هر نوع توسعه، اعم از اقتصادی، سیاسی، بیولوژیکی، سازمانی یا شخصی، اگر بخواهیم بدانیم آیا واقعاً تغییری رخ داده است یا خیر، نیازمند چارچوبی است. در مورد توسعه شخصی، یک فرد اغلب به عنوان قاضی اولیه بهبود عمل می کند، اما اعتبار سنجی بهبود عینی مستلزم ارزیابی با استفاده از معیارهای استاندارد است.

چارچوب‌های توسعه شخصی ممکن است شامل اهداف یا معیارهایی باشد که نقاط پایانی، استراتژی‌ها یا برنامه‌هایی را برای دستیابی به اهداف، اندازه‌گیری و ارزیابی پیشرفت، سطوح یا مراحلی که نقاط عطف در مسیر توسعه را تعریف می‌کنند و یک سیستم بازخورد برای ارائه اطلاعات در مورد تغییرات تعریف می‌کنند.

چرا توسعه فردی مهم است؟

مزایای توسعه شخصی بی پایان است. می تواند به شما در ایجاد اعتماد به نفس، غلبه بر چالش ها و رسیدن به آرزوها کمک کند. کلید دستیابی به موفقیت شخصی این است که بدانیم چگونه هدف گذاری کنیم و یک برنامه را اجرا کنیم.

تفاوت بین خودسازی و رشد شخصی چیست؟

توسعه شخصی بر افزودن مهارت ها و روش های جدید برای دستیابی به اهداف در زندگی متمرکز است. خودسازی تمرکز بر بهبود چیزهایی است که از قبل در زندگی شما وجود دارد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *