چکیده کتاب دستان شفابخش

نوشته خوزه سیلوا

این مسئله که ذهن ما می تواند هم عامل بیماری و هم عامل سلامتی باشد، جزء مهم ترین اکتشافات قرن بیستم به شمار می آید. ذهن ما قادر است از بدن، از سیمای درخشنده ای که گویای تندرستی ماست، از سیستم ایمنی تقویت شده و نیز میزان انرژی افزایش یافته بدن مراقبت کند. تصاویری که ما در ذهن خود تجسم می کنیم، در واقع حاصل پیام ها و برنامه ریزی های افکار ماست. از این رو افکار یا احساسات منفی به ما برنامه ریزی های ناخواسته و افکار یا احساسات مثبت به برنامه ریزی های مثبت منجر می شود. اگر برنامه ریزی شما به صورتی است که مدام منفی فکر می کنید، در حقیقت در یک دام نشسته اید، زیرا عاقبت برنامه ریزی منفی همیشه به ضربه روحی و جسمی می انجامد. شما باید مکانیسم منفی و قدیمی را منهدم ساخته و خود را از نو برنامه ریزی کنید. تنها یک برنامه ریزی جدید و جامع موجب تغییرات ثابت و موفقیت آمیز شما خواهد شد. شما ناآگاهانه ذهن خود را به گونه ای برنامه ریزی کرده اید که رفتارهای روزمره زندگیتان را هدایت کند. بنابراین بسیاری از کارهایتان را طبق عادت و بدون تفکر انجام می دهید. با یک تکنیک بسیار ساده و تمرین منظم آن می خواهیم کمکتان کنیم تا طی شش هفته سلامتی خود را بازیابید.
برای رسیدن به این هدف، هر روز صبح دقایقی چند را به گونه ای هدفمند صرف انجام تمرین ها کنید. صبح ها برای انجام تمرینات بسیار مناسب است زیرا در زمانی کوتاه به وضعیت آلفای ذهن دست می یابید. 40 روز این تمرین را انجام دهید. آنگاه پس از گذشت 40 روز در موقعیتی قرار می گیرید که قادرید شفابخشی را برای خود و دیگران انجام دهید. تمرین به این صورت است:
– چشم ها را بسته و به آرامی به سمت ابروها حرکت دهید.
– آهسته و بدون شتاب اعداد را معکوس بشمارید. (در طی این 40 روز، 10 روز اول از 100 تا 1 بشمارید، 10 روز دوم از 50 تا 1، 10 روز سوم از 25 تا 1 و 10 روز آخر از 10 تا 1 بشمارید.)
– وقتی به عدد 1 رسیدید از خود تصویر زیبایی که منعکس کننده نیرو و سلامتی باشد، در ذهن بسازید. الف) توجه خود را به قسمت های مختلف بدن و عضلات خویش معطوف سازید و آنها را از بالا به پایین وانهاده سازید. این کار را از فرق سر شروع کنید.
– ذهنا از خود بپرسید که چرا به این بیماری خاص دچار شده اید. بگذارید افکارتان آزادانه به بررسی این موضوع بپردازد. الف) ذهنا از خود بپرسید که را به این بیماری خاص دچار شده اید. بگذارید افکارتان آزادانه به بررسی این موضوع بپردازد. ب) اگر صرفا به فرد خاصی می اندیشید، وی را در ذهن مجسم کنید. ج) او را به عالم خیال خود راه دهید. تصور کنید که چگونه برای هم دست تکان می دهید و همدیگر را در آغوش می گیرید. به یک دیگر لبخند بزنید و از این کار لذت ببرید.
– ذهنا با خود تکرار کنید: «جسم و روح من همواره از هر لحاظ در کمال سلامتی خواهند بود.»
– اکنون در ذهن به خود بگویید: «حالا از 1 تا 5 می شمارم. با شماره 5 چشمانم را خواهم گشود و بیش از پیش احساس سلامتی و تندرستی خواهم کرد.»
– شروع به شمارش کنید و با رسیدن به شماره 3 دوباره ذهنا به خود تلقین کنید: «با شماره 5 چشمانم را خواهم گشود و بیش از پیش احساس سلامتی و تندرستی خواهم کرد.»
– نهایتا با شماره 5 چشم ها را بگشایید و دوباره در ذهن به خود تاکید کنید: «من کاملا بیدار و هوشیار هستم و بیش از پیش احساس سلامتی و تندرستی می کنم و همین طور هم خواهم ماند.»
هدف از انجام این تمرین رسیدن به آرمیدگی ذهنی است؛ جهت رسیدن به آرمیدگی ذهنی، باید ابتدا به آرمیدگی جسمی برسید. بدین منظور پیش از شروع تمرین به دستشویی بروید تا حین تمرین افکارتان از مسیر اصلی منحرف نشوید. چرخاندن چشم ها به سمت بالا و چپ، باعث تولید امواج آلفا و تحریک نیمکره راست مغز می شود و در پدیده تصویرسازی ذهنی کانون تمرکز چشم ها بسیار اهمیت دارد. شمارش معکوس به نوعی به انسان آرامش می دهد و شمارش عادی او را تحریک کرده و بی قرار می سازد. اما شمارش معکوس ما را در جهت حصول آرامش درونی حمایت می کند. در حالت آرمیدگی، خود را آنگونه که دوست داریم تجسم می کنیم، یعنی یک تصویر جدید از خود می سازیم. تصورات ذهنی شما شرایط ایده آل و مطلوب شما را ایجاد می کند؛ یعنی جسمی سالم همراه با انرژی مثبت. تکرار کلمات در حالت آرمیدگی به تحقق مفاهیم همان کلمات منجر می شود. تصاویر ذهنی و کلمات، ذهن را برنامه ریزی می کنند زیرا مانند دستورالعمل هایی هستند که ذهن بر اساس آنها عمل می کند و به آنها واقعیت می بخشد. در آخر با شمارش 1 تا 5 به تمرین خاتمه می دهید. شمارش معمولی اعداد محرک است اما ضرری متوجه یک تلقین مثبت نمی کند.
پس از این 40 روز می آموزید که با شمارش معکوس در حالت آرمیدگی قرار بگیرید. آنگاه جهت وارد شدن به سطح آلفا برای برنامه ریزی شفابخشی فقط لازم است از 5 تا 1 را معکوس بشمارید. البته پیش از پایان یافتن این 40 روز شما شاهد تحولات مثبتی خواهید بود، برای مثال:
– شما قادر خواهید بود با ایجاد ذهنیتی مثبت، نیروهای شفابخش بدن را یاری رسانید و همچنین قادر خواهید بود به دیگران کمک کنید.
– قادر خواهید بود به منظور حل مشکلات و دستیابی به اهداف مورد نظر، به گونه ای خلاق ادراک عمیق خود را در خصوص ارتباطات درونی و نحوع عملکرد مغز در دیگر زمینه های زندگی وسعت بخشید.
– قادر خواهید بود تصاویر ذهنی روزمره را بر اساس نیازهایتان تغییر دهید.
ساختار این برنامه 40 روزه به گونه ای است که به تدریج توانایی کنترل ذهن خود را در سطح آلفا بدست خواهید آورد. ابتدا ممکن است کودکانه به نظر برسد اما در حقیقت با هربار تمرین نقطه مرجعی را برای تمرین دفعه بعد مستقر می سازید. با این کار به سطح عمیق تری از آرمیدگی می رسید و فرکانس امواج مغزی شما کمتر می شود. سرانجام پس از 40 روز تمرین به مرحله ای می رسید که قادر خواهید بود با شمارش معکوس از 5 تا 1: انرژی بیشتری کسب کنید، شور و شوق بیشتری داشته باشید، موفقیت خویش را در امور روزمره تضمین کنید، از تندرستی و سلامتی بیشتری برخوردار باشید و در زندگیتان خوش بین باشید. تغییرات مثبت را در ذهن خود برنامه ریزی کنید. مطمئن باشید جسم و روحتان از شما سپاسگزار خواهد بود.
ما خالق دنیای درون خویشیم و با رفتن به سطح آلفا می توانیم این دنیای شگفت آور و بدیع را خلق کنیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *